Wat als de landschappen die wij nu kennen slechts herinneringen zijn voor toekomstige generaties? Hoe zullen zij terugkijken op onze Aarde?
In de toekomst kijkt men terug op verloren landschappen uit ons heden. Wat resteert zijn reconstructies: verbeeldingen van deze verloren landschappen, opnieuw tot leven gebracht door herinneringen aan het verleden. Door ecologische en klimatologische verschuivingen, versneld of veroorzaakt door menselijk handelen, zijn deze plekken onherroepelijk veranderd of verloren gegaan.
What if the landscapes we know today exist only as memories for future generations? How will they look back on our Earth?
In the future, people will gaze upon the lost landscapes of our present. What remains are reconstructions, visions of these vanished places brought back to life through recollections of the past. Shaped by ecological and climatic shifts, intensified or caused by human hands, these places have been forever altered or erased, leaving behind traces of what once was.
I: Ablatie / I: Ablation
Het verlies van ijs en sneeuw uit een gletsjersysteem. Dit gebeurt door verschillende processen, waaronder smelten en afstroming, sublimatie, verdamping, calving (afbreken van ijsbergen), en windtransport van sneeuw uit een gletsjerbekken.
Ablatie speelt een belangrijke rol in de context van klimaatverandering door de directe invloed op de omvang van gletsjers en ijskappen. Naarmate de temperaturen wereldwijd stijgen door de opwarming van de aarde, neemt de hoeveelheid ablatie toe.
De toegenomen ablatie draagt bij aan de alarmerende afname van gletsjers wereldwijd. Dit leidt tot een stijging van de zeespiegel, aangezien smeltend ijs in de oceanen terechtkomt.
Ablation plays a crucial role in the context of climate change due to its direct impact on the size of glaciers and ice sheets. As global temperatures rise because of global warming, the rate of ablation increases. This accelerated ablation contributes to the alarming retreat of glaciers worldwide, which in turn leads to rising sea levels as the melting ice flows into the oceans.
II: Bortle 5 / NELM 5.6-6.0
De Bortleschaal (ook bekend als de Bottle-schaal) is een numerieke schaal van negen niveaus die de helderheid van de nachtelijke hemel op een bepaalde locatie meet. Naked-eye limiting magnitude (NELM)
De term Bortle 5 en NELM 5.6-6.0 hebben betrekking op de helderheid van de nachtelijke hemel, specifiek bij het observeren van sterren en andere hemellichamen.
Bortle 5 verwijst naar een specifieke graad van luchtvervuiling (lichtvervuiling) volgens de Bortleschaal. Deze schaal meet de helderheid van de nachtelijke hemel op een locatie, waarbij 1 de donkerste hemel (bijvoorbeeld op afgelegen plaatsen) is en 9 de lichtvervuiling van stedelijke gebieden. Bortle 5 betekent een matige lichtvervuiling, bijvoorbeeld in voorsteden of buitenwijken, waar de meeste sterren zichtbaar zijn, maar je de zwakkere sterren niet goed kunt zien.
NELM 5.6-6.0 staat voor de Naked-Eye Limiting Magnitude, oftewel de lichtsterkte van het zwakste ster dat met het blote oog zichtbaar is. Hoe lager het getal, hoe zwakker de sterren die je kunt zien. NELM 5.6-6.0 betekent dat je sterren kunt zien tot een magnitude van 5.6 tot 6.0, wat typisch is voor een gebied met gemiddelde lichtvervuiling, zoals een buitenwijk of een stad met lichte verlichting.
The terms Bortle 5 and NELM 5.6–6.0 relate to the brightness of the night sky, specifically when observing stars and other celestial bodies.
Bortle 5 refers to a specific level of light pollution according to the Bortle Scale. This scale measures the darkness of the night sky at a given location, with 1 representing the darkest skies, for example in remote areas, and 9 representing the light pollution typical of urban centers. Bortle 5 indicates moderate light pollution, such as in suburban or semi-urban areas, where most stars are visible, but fainter stars are difficult to see.
NELM 5.6–6.0 stands for the Naked-Eye Limiting Magnitude, or the apparent brightness of the faintest star visible to the naked eye. The lower the number, the fainter the stars that can be seen. NELM 5.6–6.0 means that stars with a magnitude of 5.6 to 6.0 can be observed, which is typical for areas with moderate light pollution, such as suburbs or cities with relatively low lighting.
III: Eustasie / III: Eustacy
Fluctuaties in het wereldwijde zeeniveau veroorzaakt door veranderingen in de hoeveelheid beschikbaar zeewater. De grootste veranderingen worden veroorzaakt door water dat wordt toegevoegd aan, of verwijderd van, gletsjers.
Eustasie verwijst naar de fluctuaties in het wereldwijde zeeniveau.
De zeespiegelstijging heeft wereldwijd grote impact en is een van de meest merkbare effecten van klimaatverandering. Het leidt tot overstromingen van laaggelegen gebieden, verlies van kustlijnen, en bedreigingen voor miljoenen mensen, de natuur en dieren die dicht bij de zee leven.
Eustasy refers to fluctuations in global sea levels.
Rising sea levels have a significant impact worldwide and are among the most noticeable effects of climate change. They lead to flooding in low-lying areas, the loss of coastlines, and pose threats to millions of people, as well as to the ecosystems and animals living near the sea.
IV: O3
De ozonlaag absorbeert 97 tot 99 procent van het mediumfrequentie-ultraviolette licht van de Zon (met golflengtes van ongeveer 200 nm tot 315 nm), wat anders schadelijk zou kunnen zijn voor blootgestelde levensvormen nabij het oppervlak.
Ozon in de troposfeer fungeert als broeikasgas en draagt bij aan de opwarming van de aarde. Dit ozon wordt niet direct uitgestoten, maar ontstaat door een chemische reactie tussen luchtvervuilende stoffen zoals stikstofoxiden (NOx) en vluchtige organische stoffen (VOS), vaak afkomstig van verbrandingsprocessen zoals verkeer en industrie.
Ozone in the troposphere acts as a greenhouse gas and contributes to global warming. This ozone is not directly emitted but forms through a chemical reaction between air pollutants such as nitrogen oxides (NOx) and volatile organic compounds (VOCs), often originating from combustion processes like traffic and industry.